Afghanistan onveilig voor bekeerlingen - Christenen of niet?


Welkom! Mijn naam is Omid Heydari en dit is mijn website. Heydari betekent Hoop in het Farsi. En ondanks dat ik nog in mijn asielprocedure zit heb ik zeker hoop. Omdat ik een kind van God ben. Hier deel dingen die me bezighouden of waar ik mee bezig ben.


Vandaag heb ik een gesprek bij de IND vanwege mijn Herhaalde asielaanvraag (HASA). Een uitputtend interview waarin 2 vragen in allerlei vormen gesteld gaan worden.


Waaraan ze kunnen zien dat ik Christen ben en als Christen leef. En waarom ik asiel aan wil vragen als Afghanistan volgens het laatste ambtsbericht van BuZa veilig is verklaard?


Laat ik meteen met de deur in huis vallen. Volgens de World Watch List is Afghanistan na Noord Korea het meest onveilige land om als Christen te leven. Dat lees je goed! Afghanistan is voor Christenen/bekeerlingen de op 1 na meest onveilige plek om te leven.


Niet zo gek als je weet dat er officieel geen christenen in Afghanistan zijn. Moslims die er tot geloof in de Here Jezus komen, kunnen daar niet voor uitkomen. Het is een schande om de islam te verlaten. Als hun bekering bekend wordt, moeten ze het land uit om niet vermoord te worden. Niet alleen radicale moslimgroeperingen, maar ook de eigen familieleden hebben er namelijk alles voor over om de eer van de islam te redden.


De situatie in Afghanistan In Afghanistan is trouw aan je familie en stam belangrijker dan wat dan ook. Tussen verschillende etnische groeperingen is veel strijd. Dat is een van de redenen waarom het land al tientallen jaren geen vrede kent. Over één ding zijn de stammen het eens: een Afghaan is een moslim. De invloed van militante moslimfundamentalisten in Afghanistan neemt toe. Zo krijgen de strijders van de Taliban steeds meer gebied onder controle. Ook al-Qaeda en IS zijn actief in het land.


Het verlaten van de islam betekent in Afghanistan dat je alles kwijt kunt raken: je bezittingen, je sociale contacten, je rechten, je kinderen. Omdat bekering tot het christendom bij wet verboden is, kan een christen zelfs de doodstraf krijgen. Voor het zover komt, gebeurt het wel dat familieleden hem of haar in een inrichting laten opnemen. Ook komt geweld tegen christenen veel voor. Christenen houden hun geloof daarom verborgen. Er zijn geen kerken. Samenkomsten kunnen alleen in het diepste geheim plaatsvinden. De sociale controle is namelijk erg hoog.


Voorbeelden van vervolging


In het afgelopen jaar zijn opnieuw diverse christenen in Afghanistan om hun geloof vermoord. Om veiligheidsredenen kunnen hier geen details genoemd worden. Wanneer een Afghaan geïnteresseerd is in het christelijk geloof en bijvoorbeeld online op onderzoek uitgaat, loopt hij al groot risico. Als hij betrapt wordt, kan hij geïndoctrineerd, gearresteerd en zelfs gemarteld worden om hem terug te laten keren naar de islam.


Willen jullie alsjeblieft bidden voor een goede afloop voor mij en dat ik hier mag blijven?


Alvast bedankt & Alle Goeds!


Omid HeydariMeer info: Open Doors World Watch List Afghanistan info Ambtsbericht BuZa over de situatie in Afghanistan Herhaalde asielaanvraag (HASA)


Let's take a check out more details about in Omid gelovig